söndag 21 april 2013

ETT HUS I ÅLSTEN
















Helgens bostadssurf ledde mig till det här fina huset i Ålsten, Bromma. Jag gillar mixen av modern design och ärvda möbler, även om jag kanske inte själv inreder så här. I källaren har man inrett en kreativ arbetshörna och jag tror att någon lever efter SATC-mottot "a womans right to shoes", för här finns en platsbyggd skohylla av modell större från golv till tak. En kul detalj är klätterväggen i ett av sovrummen. Här skulle jag kunna bo.
Lite bonusfakta: Huset är byggt 1925, under en stilepok som kallas 20-talsklassicismen. Husen från den här tiden kännetecknas av enkla former, symmetri och en sparsmakad dekor. Den svenska 20-talsklassicismen blev även uppmärksammad utomlands, och då gick under benämningen "Swedish Grace".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar